سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستارگان سینما

?

  ?

روچو مارکس یکی از معروف ترین کمدین های قرن بیستم است. او یکی از اعضای گروه "برادران مارکس" بود که گروهی متشکل از چند برادر کمدین بودند و در اوایل کار سینما، بر دنیای کمدی حکمفرمانی می کردند. گروچو مارکس همچنین به داشتن مهارت های شخصی کمدی معروف بود ولی بر خلاف بسیاری از کمدین های جهان، زندگی گروچو مارکس سرشار از نکته های خنده دار نبود!در ادامه این مطلب قصد داریم تا 39 دانستنی جالب را از زندگی این کمدین بزرگ برای شما ارایه کنیم.

1. نام اصلی او "جولیوس هنری مارکس" بود!

?

جولیوس هنری مارکس در تاریخ 2 اکتبر سال 1890 در محله منهتن نیویوک به دنیا آمد. او سومین فرزند از پنج فرزند سام مارکس و مینی شوهنبرگ بود.

2. دایی گروچو نیز یک کمدین بود!

?

گروچو مارکس در خانواده اش تنها فردی نبود که به عنوان کمدین کار می کرد. علاوه بر او دایی اش نیز (یعنی آبراهام شوپنبرگ) یک کمدین موفق بود و از آن جایی که گروچو علاقه زیادی به کارهایی که او انجام می داد داشت بنابراین همیشه دوست داشت تا شبیه به او یک کمدین شود. او و برادرانش بسیاری از اصول کارهای کمدی را از داییشان یاد گرفتند و گروچو همیشه می گفت که او نقش بسیار پررنگی در موفقیتش داشته است.

3. چهره گروچو مارکس الهام بخش ساخت عروسک های زیادی شده است!

?

چهره گروچو مارکس باعث شد تا عروسک های بسیار زیادی از روی آن ساخته شود. این عروسک ها و اسباب بازی ها را می توان در فروشگاه هایی که لوازم خنده دار می فروشند پیدا کرد. بارزترین خصوصیت چهره او عینک، دماغ و سبیل بزرگ و پررنگ او می باشد که معمولا در تمام عروسک ها و اسباب بازی هایی که در این رابطه ساخته می شوند این سه پارامتر رعایت می شوند. این عروسک ها در ابعاد و  انواع مختلفی ساخته می شوند و حتی عینکی که بر روی چهره این اسباب بازی ها و عروسک ها گذاشته می شود "عینک گروچویی" نام گرفته است!

4. گروچو مارکس را بیشتر برای جملات خنده دار کوتاهش می شناختند!

?

او معمولا سعی می کرد تا جملات کوتاهی بگوید که باعث شوند که خنده بر لبان افرادی که این جملات را می شنوند بیاید. به عنوان مثال، یکی از داستان هایی که درباره گروچو مارکس نقل می کنند این است که روزی در شهر مونتریال او به یک کشیش برخورد کرد و وقتی که داشت با او دست می داد به این کشیش گفت: "می خواهم از شما برای این که باعث شدید لذت های زیادی به این دنیا بیاید تشکر کنم..." و سپس ادامه داد: "همچنین می خواهم برای این که باعث شدید لذت های زیادی از این دنیا حذف شوند هم تشکر کنم...!"

او همچنین در رویدادهای مختلف و نمایش های مختلف سعی می کرد تا با جمله های کوتاه دیگران را به خنده بیندازد. بسیاری از جمله های کوتاهی که او به عنوان جوک در این رویدادها و مراسم و برنامه ها می گفت بعدها تبدیل به جوک هایی بسیار خنده دار شدند که بارها و بارها توسط کمدین ها تکرار می شدند.

5. بسیاری از جوک هایی که نگفته بود را نیز به او نسبت می دادند!

?

شوخی هایی که گروچو مارکس می کرد به اندازه ای معروف شده بود که حتی برخی از جوک هایی که او هرگز نگفته بود را نیز به او نسبت می دادند! البته خود گروچو از این موضوع آگاه بود به عنوان مثال یک بار خود گروچو گفته بود که برای جوکی که هرگز نگفته است به او 25 دلار پول داده اند!

6. یکی از مشوق های اصلی او برای کار مادرش بود!

?

وقتی که گروچو کوچک بود یکی از افرادی که بر روی او خیلی اثر گذاشت مادرش بود. او در کودکی رویای پزشک شدن را داشت ولی خانواده گروچو خیلی فقیر بودند و بنابراین از سن 12 سالگی مجبور شد کار کند. چند سال بعد وقتی تصمیم گرفت کمدین شود، یکی از افرادی که خیلی او را برای کمدین شدن تشویق می کرد مادرش بود که به او انگیزه لازم برای کمدین شدن را می داد.

7. برادران مارکس قبل از کمدین شدن تصمیم گرفتند چند فعالیت مختلف انجام دهند هیچ کدامشان موفقیت آمیز نبود!

?

با این که گروچو  و برادرانش در نهایت کمدین های موفقی شدند رویاهای مادرشان برای کمدین شدن را تحقق بخشیدند؛ ولی داستان زندگی آن ها قبل از این که به این مقام برسند آن گونه ای که مادرشان پیش بینی کرده بود و انتظار داشت نبود و آن ها در طول رسیدن به این موفقیت شکست های زیادی خوردند.  قبل از این که آن ها کمدین شوند یک گروه موسیقی تشکیل داده بودند که بعد از مدت کوتاهی با شکست مواجه شد. سپس آن ها کارهای دیگری انجام دادند که هیچ کدامشان موفقیت آمیز نبود. بنابراین نهایتا رو به کمدی آورند و در این کار موفق شدند.

8. گروچو مارکس در گیتار نواختن نیز مهارت داشت!

?

یکی از مهارت های گروچو مارکس، مهارت در گیتار زدن می باشد. او همچنین به یادگیری قطعات موسیقی نیز علاقه فراوانی داشت و خیلی خوب موسیقی می زد به گونه ای که تمام افرادی که به موسیقی هایی که او می نواخت گوش می دادند را مجذوب خودش می کرد. البته او بر خلاف برادرانش در فیلم هایش موسیقی نمی نواخت و معمولا این کار را به عنوان یک کار تفننی انجام می داد.

9. گروچو مارکس برای ملکه الیزابت موسیقی نواخت!

?

با این که تعداد افرادی که موسیقی زدن گروچو مارکس را می دیدند خیلی کم بودند ولی ملکه الیزابت از انگستان از این قائده مستثنی بود. در سال هایی دهه 1970، گروچو مارکس در یکی از برنامه هایی که قرار بود به همراه یک گروه موسیقی برای ملکه الیزابت اجرا شود شرکت کرد و در این بخشی از این برنامه گروچو مارکس برای ملکه الیزابت یک برنامه زنده اجرا کرد  که در آن چند قطعه موسیقی اجرا کرد.

10. برادران مارکس در اجراهایی که قبل از این که معروف شوند انجام می دادند هرکدام در نقش افراید با لهجه های متفاوت بازی می کردند!

?

قبل از این که گروچو مارکس و برادرانش استعدادهایی را که در زمینه کمدی دارند کشف کنند، هرکدام از آن ها در اجراهایی که داشتند نقش هایی را بازی می کردند که مربوط به افرادی از قومیت های مختلف بود. به عنوان مثال خود گروچو مارکس معمولا در نقش هایی بازی می کرد که در آن لهجه آلمانی غلیظ داشته باشد و یا این که یکی از برادرانش "هارپو" نقش هایی بازی می کرد که لهجه ایرلندی داشته باشد و "گامو" برادر دیگرشان نقش هایی با لهجه ایتالیایی بازی می کرد.

11. گروچو مارکس در دوران نوجوانی مدرسه را ترک کرد و هرگز دبیرستان را تمام نکرد!

?

یکی از نکته هایی که گروچو مارکس همیشه حسرت آن را می خورد این بود که وقتی که در دبیرستان درس می خواند مجبور شد تا تحصیلاتش را ترک کند و هرگز باز نگردد. بعدها وقتی که بزرگ شده بود تصمیم گرفت تا با کتاب خواندن زیاد این مشکل را جبران کند. بنابراین او تصمیم گرفت تا کتاب هایی که نوشته نویسندگان بزرگ بودند را بخواند و حتی سعی می کرد تا با این نویسندگان ارتباط برقرار کند.

12. گروچو مارکس با نویسنده کتاب اصلی "جنگیر" که بعدها فیلم "جنگیر" را از روی آن ساختند آشنایی داشت!

?

گروچو مارکس با آقای "ویلیام پی. بلاتی" نویسنده کتاب پرفروش "جنگیر" (که بعدها فیلم معروف "جنگیر" را از روی این کتاب ساختند) آشنایی نزدیکی داشت. هنگامی که این فیلم در سال های 1970 بر اساس این کتاب ساخته شد، گروچو مارکس تصمیم داشت تا برای هنرپیشه اصلی این فیلم یعنی "الن بورستین" مطالبی را از آشناییش با نویسنده اصلی کتاب بگوید و حتی قرار شد یک جوکی درباره  را درباره نویسنده اصلی این کتاب اجرا کند که البته امکانات انجام این کارها فراهم نشد.

13. از نظر گروچو مارکس خانم "مارگارت دامونت" ، برادر پنجم گروه برادران مارکس بود!

?

یکی از همبازیان همیشگی گروچو مارکس (علاوه بر برادرانش) که در اکثر فیلم ها با هم بازی می کردند، خانم "مارگارت دامونت" بود. دامونت در اکثر فیلم هایی که با هم بازی می کردند به عنوان یکی از شخصیت های اصلی فیلم ها به ایفای نقش می پرداخت. او بعدها "مارگارت دامونت" را به عنوان "برادر پنجم" که در فیلم هایشان بازی می کرد معرفی کرد و البته به شوخی می گفت که مارگارت دامونت هیچ کدام از جوک هایی را که من سر صحنه فیلمبرداری برایش تعریف می کردم نمی فهمید!

14. گروچو مارکس اولین مهمانی بود که در برنامه "شوی امشب" به مجری گری "جانی کارسون" شرکت داشت!

?

هنگامی که جانی کارسون تصمیم گرفت تا در سال 1962 برنامه "شوی امشب" را راه اندازی کند؛ به عنوان اولین مهمان برنامه از گروچو مارکس دعوت کرد و گروچو مارکس مهمان اولین قسمت از این برنامه شد.

15. گروچو مارکس هم در زمان حیاتش و هم بعد از مرگش برنامه ها و نمایش های تلویزیونی زیادی ظاهر شد!

?

گروچو مارکس چه در زمانی که زنده بود و چه بعد از مرگش در برنامه ها و نمایش های تلویزیونی زیادی ظاهر شد. به عنوان مثال در برنامه دانلد داک در دیسنی و یا کارتون های برادران وارنر و یا حتی در بعد از مرگش در نقاشی 1980 اندی وارهول و یا در یکی از کاراکترهای یکی از اپیزودهای کارتون پکمن در سال 2000.

16. در ساخت "باگ بانی" دقیقا از روی شخصیت گروچو مارکس الگوبرداری شده است!

?

تا کنون کاراکتری که از همه بیشتر از گروچو مارکس الگوبرداری کرده است شخصیت باگ بانی بوده است که هم شخصیت و هم سخنان او دقیقا بر اساس شخصیت و سخنان گروچو مارکس طراحی شده است.

17. گروچو مارکس از ورزش کریکت متنفر بود!

?

گروچو معمولا ورزش را دوست داشت و بعضی وقت ها مسابقات ورزشی را دنبال می کرد. اما از ورزش کریکت متنفر بود! در ماه ژوئن سال 1954 هنگامی که برای بازدید از کشور انگلستان به شهر لندن رفته بود یکی از دوستانش او را به تماشا کردن مسابقات کریکت دعوت کرد. او فکر می کرد از آن جایی که گروچو بیسبال را دوست دارد بنابراین باید کریکت را هم دوست داشته باشد! ولی او درباره این بازی به او اینگونه پاسخ داد: "چه روش خوبی برای درمان بی خوابی! اگر نمی توانی اینجا بخوابی، باید پیش روان شناس بروی!"

18. اولین فیلم صامت برادران مارکس در سال 1921 ساخته شد!

?

برادران مارکس بیشتر فیلم هایشان را در دوران فیلم های صدادار بازی کردند ولی اولین فیلمشان را در دوران فیلم های صامت تولید نمودند. آن ها برای اولین بار در یک فیلم صامت در سال 1921 بازی کردند. البته این فیلم هرگز اکران نشد و حتی به دلایلی هیچ کپی از این فیلم بر جا نماند! البته با تصوری که ما از گروچو مارکس داریم می توانیم انتظار داشته باشیم که این فیلم به احتمال زیاد فیلم بسیار خوبی بوده است!

19. گروچو مارکس علاوه بر کارهای کمدی دیگر مجری یک برنامه معروف تلویزیونی بود!

?

گروچو مارکس به غیر از این که به همراه برادرانش به ایفای نقش های متفاوتی در سینما می پرداخت، خودش هم یک برنامه تلویزیونی بسیار بسیار معروف و پرمخاطب را میزبانی می کرد. این برنامه که گروچو مارکس چندین سال مجری آن بود از مخاطبین بسیار گسترده ای برخوردار بود و گروچو در این برنامه که در 11 فصل تهیه شد توانست به همه ثابت کند که علاوه بر توانایی در هنرپیشگی توانایی مجری بودن را نیز دارد.

20. گروچو مارکس به عنوان یک کمدین شیوه ای کاملا منحصر به فرد داشت!

?

شیوه کار گروچو مارکس نسبت به تمام کمدین های زمان خودش کاملا متفاوت بود. کار او به عنوان یک کمدین ویژگی هایی داشت که شباهتی با هیچ کدام از کمدین هایی که هم نسل او بودند نداشت.  می توان گفت که این شیوه کار مخصوص و منحصر به فرد او باعث شده بود تا معروفیت منحصر به فردی پیدا کند و محبوبیت منحصر به فردی داشته باشد. گروچو مارکس کمدینی بسیار محبوب بود و با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد و شیوه کار جالبی که در کمدی داشت موفق شده بود تا طرفداران بسیار زیادی را به خودش جلب کند.

?