سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستارگان سینما

 

  21) آلفرد هیچکاک با هنرپیشه های فیلم هایش روابط خوبی برقرار نمی کرد!

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که آلفرد هیچکاک را با این ویژگی ها می شناسیم این است که او معمولا با هنرپیشه هایی که در فیلم هایش بازی می کنند روابط خوبی برقرار نمی کرد. حتی گفته می شود که او آنها را در سر صحنه فیلم برداری با القاب ناشایستی صدا می کرد. او همیشه فکر می کرد که هنرپیشه ها در حقیقت ابزارهایی هستند که کارگردان مانند عروسک از آنها استفاده می کند تا فیلم خوبی با آنها بسازد. او فکر می کرد که آنها ابزارهایی هستند که نویسندگان و کارگردانان می توانند از آنها هر طور که بخواهند استفاده کنند. از این رو او هرگز هنرپیشه هایی که برای خودشان یک مدل مخصوص برای بازیگری داشتند را نمی پذیرفت و آنها را متهم می کرد که کارشان را آن طور که از آنها خواسته شده انجام نمی دهند.


22) فیلم "سایه یک شک" فیلم مورد علاقه آلفرد هیچکاک بود

وقتی که در مصاحبه ای از او سوال شد که فیلم مورد علاقه اش چیست؛ او پاسخ داد: فیلم سایه یک شک!


23) او کلاس های کارگردانی زیادی برگزار می کرد

یکی دیگر از ویژگی های مهم آلفرد هیچکاک این است که او کلاس های بازیگری زیادی برگزار می کرد. در حقیقت از او خواسته می شد که در این کلاس ها به عنوان استاد شرکت کند و او نیز با کمال میل می پذیرفت!


24) هشت تا از فیلم های هیچکاک در موزه فیلم آمریکا نگه داری می شوند

موزه فیلم آمریکا شامل فیلم های تاریخی است که هشت تا از آنها از فیلم هایی هستند که آلفرد هیچکاک آنها را کارگردانی کرده است. این فیلم ها فیلم های "پرنده ها"، "حیاط پشتی"، "شگفت انگیز"، "ربکا" ، "سایه یک شک"، "سرگیجه"، "روانی" و "شمال به شمال غربی" هستند.


25) آلفرد هیچکاک تولد شصت و سه سالگیش را به شیوه عجیبی برگزار کرد!

هیچکاک برای تولد 63 سالگیش کار عجیبی کرد. او در ابتدا با یکی از فیلمسازان فرانسوی به نام فرانکوسیس تروفات به مصاحبه پرداخت و در این مصاحبه آنها درباره موضوعات بسیار مهم و جالبی صحبت کردند که تا کنون درباره این موضوعات صحبت نمی کردند. او بعد از این مصاحبه جشن تولد 63 سالگیش را برگزار کرد. البته این مصاحبه آنها برای مدت هشت روز ادامه پیدا کرد. در مجموع گفتگویی که این دو با هم داشتند در مدت 8 روز چیزی حدود 50 ساعت به طول انجامید. در طول این مدت، آلفرد هیچکاک به تقریبا 500 سوال پاسخ داد. در نهایت تمام این مصاحبه تبدیل به یک کتاب نسبتا بزرگ شد که در سال 1967 به چاپ رسید. در سال 2015 نیز این ویدیوها تبدیل به یک فیلم مستند شدند.


26) آلفرد هیچکاک همیشه سر به سر همکارانش می گذاشت

همان طور که بیان شد آلفرد هیچکاک با هنرپیشه هایی که در فیلم هایش کار می کردند رابطه خوبی نداشت. از جمله اینکه همیشه آنها را با القاب ناشایست صدا می زد. یکی از عادت های آلفرد هیچکاک در ارتباط با همکارانش این بود که او همیشه دوست داشت تا فوبیاهای همکارانش را پیدا کند و سپس جعبه ای برای آنها بفرستد که در این جعبه چیزی که آنها از آن ترس داشتند وجود داشت. به عنوان مثال در صورتی که کسی از مار می ترسید، هیچکاک جعبه ای که در آن یک مار زنده قرار داشت برایش می فرستاد!


27) او همیشه از اینکه فیلم هایش را در سینما نگاه کند وحشت داشت!

آلفرد هیچکاک هرگز فیلم های خودش را در سینما نگاه نمی کرد. چون از نگاه کردن آنها می ترسید. در حقیقت همیشه می گفت که نمی دانم که چطور انسان های دیگری که به سینما می روند تحمل دیدن این صحنه ها ترسناک را دارند و اگر خود او جای آنها بود هرگز تحمل تماشا کردن این صحنه های ترسناک را نداشت!


28) آلفرد هیچکاک در فیلم های خودش از آثار ویلیام شکسپیر هم الهام می گرفت

برخی از فیلم ها آلفرد هیچکاک را می توان جلوه ای از اثراتی که آثار ویلیام شکسپیر بر روی جامعه مدرن داشته است دانست. در حقیقت هیچکاک در فیلم هایش سعی می کرد تا از آثار شکسپیر استفاده کند. او حتی زمانی تصمیم گرفت تا داستان هملت را به شیوه ای مدرن در فیلمی با بازی کری گرنت دوباره بازسازی کند ولی این فیلم هرگز ساخته نشد. دلیل این موضوع هم این بود که یک استاد دانشگاه در رشته ادبیات که در حقیقت نویسنده اصلی نسخه مدرن شده هملت بود تهدید کرد که در صورتی که آلفرد هیچکاک چنین فیلمی را بسازد، حتما از او شکایت می کند!


29) آلفرد هیچکاک 8 هنرپیشه را تا درجه نامزدی جایزه اسکار برای بهتری بازی رساند!

آلفرد هیچکاک در طول زندگی حرفه ایش باعث شد تا 8 هنرپیشه نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر شوند. این هشت هنرپیشه کلادیا رینز، اتل باریمور، جوان فونتاین، لارنس الیویه، جودیت اندرسون، آلبرت باسرمن، جنت لی و مایکل چخوف بودند که البته از میان این هشت هنرپیشه، تنها فونتاین موفق به دریافت اسکار شد.


30) آلفرد هیچکاک از تماشای ورزش لذت بسیار می برد

او در تمام عمرش یکی از طرفداران و حامیان تیم فوتبال انگلیسی وست هام بود. حتی زمانی که از انگلستان به آمریکا مهاجرت کرده بود باز هم مسابقات این تیم فوتبال را دنبال می کرد و همیشه سعی می کرد تا به شیوه های مختلف از آنها هواداری کند.


31) بسیاری از کارگردانان بعد از هیچکاک سعی می کردند تا از او تقلید کنند و با استفاده از سبک فیلمسازی او فیلم بسازند

با اینکه بسیاری از کارگردانانی که بعد از آلفرد هیچکاک کار فیلمسازی را انجام می دادند از کارهای او تقلید می کردند؛ ولی می توان گفت که از میان آنها معروف ترینشان براین دی پالما بود که مستقیما سبکی دقیقا مشابه سبک کارگردانی آلفرد هیچکاک را برای کارگردانی کردن فیلم هایش برگزیده بود. یکی از فیلم های این کارگردان به نام "وسواس" دقیقا مشابه فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک بود که هم از نظر داستان و هم از نظر کارگردانی مشابه کار هیچکاک بود. آلفرد هیچکاک بعد از دیدن این فیلم تا حدودی عصبانی شد و گفت که این کار عملا "کپی برداری" از فیلم اوست!


32) به عقیده بسیاری از افراد فیلم سرگیجه یکی از بهترین فیلم هایی است که در تاریخ ساخته شده است

بسیاری از منتقدان می گویند که فیلم سرگیجه نه تنها بهترین فیلم آلفرد هیچکاک است، بلکه یکی از بهترین فیلم هایی است که تا کنون ساخته شده است! خیلی جالب است که بدانید با وجود این تعریف و تمجیدی که امروزه از این فیلم می شود؛ ولی هنگامی که این فیلم برای اولین بار اکران شد، در باکس آفیس عملکرد خوبی نداشت. البته این فیلم بعدها بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

فیلم سرگیجه همچنین آخرین فیلمی بود که آلفرد هیچکاک در آن با جیمز استوارت همکاری کرد. در ابتدا یکی از مشکلاتی که آنها برای ساختن این فیلم داشتند این بود که جیمز استوارت 49 ساله بود و به نظر آنها خیلی پیرتر از این بود که معشوقه کیم نواک باشد (که در آن زمان تنها 24 سال داشت)


33) در دهه 1960 به او اجازه داده نمی شد تا فیلمی در دیسنی لند بسازد!

یکی از حقیقت های باورنکردنی دیگر درباره آلفرد هیچکاک این است که شرکت دیسنی لند به آلفرد هیچکاک اجازه نمی داد که با آنها همکاری داشته باشد. علت این موضوع هم این بود که خود والت دیسنی اصرار داشت که فیلم "روانی" که هیچکاک ساخته بود فیلم مناسبی نیست بنابراین به او اجازه نمی داد که با شرکتش همکاری داشته باشد.


34) آلفرد هیچکاک در دهه 1950 میلادی از تکنولوژی سه بعدی برای فیلم ها استفاده می کرد!

شاید باورتان نشود ولی تکنولوژی سه بعدی در فیلم ها خیلی از آن چیزی که شما فکرش را می کرده اید قدیمی تر است! در حقیقت فیلمسازان در سال های 1950 استفاده از این تکنولوژی را آغاز کردند ولی مخاطبین به استفاده از این تکنولوژی واکنش های منفی دادند بنابراین این موضوع باعث شد تا هالیوود استفاده از این تکنولوژی را در آن زمان کنار بگذارد. اما این روزها داستان فرق کرده است و استفاده از این تکنولوژی با استقبال گسترده ای روبرو می شود. جالب است بدانید که یکی از افرادی که در آن سال ها سعی می کرد تا از این تکنولوژی استفاده کند، کسی نبود جز آلفرد هیچکاک. او در فیلم "برای قتل، M را شماره بگیر!" از این تکنولوژی استفاده کرد و در حقیقت اکران اولیه این فیلم به صورت سه بعدی بود ولی از آن جایی که در آن زمان کسی خریدار این نوع تکنولوژی ها نبود، بنابراین هیچکاک هم فیلمش را در نسخه های بعدی به صورت دو بعدی اکران کرد!


35) او نمی توانست زنان حامله را تحمل کند!

هنگامی که زن آلفرد هیچکاک حامله شد، او نمی خواست او را ببیند. آلفرد هیچکاک می گفت که از زنان حامله بدش می آید به این دلیل که بعدش بچه به دنیا می آورند!


36) او نمی خواست استیون اسپیلبرگ را ببیند!

آلفرد هیچکاک یکی از ایده آل های استیون اسپیلبرگ، فیلم ساز بزرگ است. اگرچه استیون اسپیلبرگ هر بار که می خواست با آلفرد هیچکاک ملاقات کند موفق به انجام دادن این کار نمی شد. حتی یک بار هنرپیشه ای به نام بروس درن می خواست پادرمیانی کند و کاری کند که اسپیلبرگ حتما هیچکاک را ببیند. بنابراین به آلفرد هیچکاک گفت که اسپیلبرگ خیلی دوست دارد که شما را ببیند و شما کارگردان ایده آل و الگوی او هستید. ولی هیچکاک به او گفت که من از ملاقات کردن او خیلی خجالت می کشم!


37) آلفرد هیچکاک برای ساختن فیلم روانی پول نمی گرفت!

هنگامی که آلفرد هیچکاک مشغول فیلم برداری فیلم روانی بود، در طول مدت فیلم برداری پولی دریافت نمی کرد. بنابراین مجبور بود تا بودجه اصلی فیلم برداری فیلم را خودش تامین کند. البته هنگامی که این فیلم با موفقیت زیادی روبرو شد؛ آلفرد هیچکاک توانست تا ضررهایی که از این فیلم کرده بود را به راحتی جبران کند.


38) آلفرد هیچکاک با همکارانش شوخی های عجیب و غریبی می کرد

یکی از مهم ترین کارهایی که آلفرد هیچکاک می کرد این بود که با همکارانش شوخی های عجیب و غریبی می کرد. در حقیقت یکی از داستان های بسیار جالبی که درباره او تعریف می کنند این است که روزی بر سر اینکه آیا یکی از همکارانش در پشت صحنه می تواند بدون اینکه بترسد تمام شب را در اتاق مخصوص فیلم برداری بماند یا خیر، با همه همکاران شرط بست. آنها هم این چالش را قبول کردند و این فرد به اتاق فیلم برداری رفت. هیچکاک به او یک بطری برندی داد و همه همکاران در را قفل کردند و او را رها کردند و رفتند. روز بعد وقتی که برگشتند دیدند که او دچار حمله های عصبی شده است. معلوم شد که هیچکاک مواد استرس زای را به برندی که به این فرد داده بود اضافه کرده بود.


39) او از تخم مرغ می ترسید!

برای مردی که کارش این بوده که مخاطبین را با استفاده از فیلم هایش بترساند، بعدی است ولی حقیقت این است که آلفرد هیچکاک از تخم مرغ می ترسید! شاید این موضوع به این خاطر بود که فکر می کرد که ممکن است پرنده ای از این تخم مرغ بیرون بیاید و همانطور که می دانید هیچکاک نسبت به پرندگان احساس خوبی نداشت (و فیلم پرندگان این موضوع را به خوبی نشان می دهد!)


40) او همچنین از پلیس می ترسید

یکی دیگر از ترس های آلفرد هیچکاک، ترس از پلیس بود. هنگامی که او تنها یک کودک بود، روزی پدرش او را با یک نامه ای در دست به اداره پلیس فرستاد و از او خواست تا وقتی که به اداره پلیس می رسد این نامه را به آنان بدهد. آلفرد هیچکاک هم همین کار را کرد و وقتی که به اداره پلیس رسید، پلیس با خواندن آن نامه او را به مدت 24 ساعت بازداشت کرد. این اتفاق باعث شد که هیچکاک تا آخر عمر خودش از پلیس می ترسید و همیشه سعی می کرد تا از آنها فرار کند!


41) آلفرد هیچکاک به دلیل نارسایی کلیه درگذشت

علت مرگ آلفرد هیچکاک نارسایی کلیه بود. او در تاریخ 29 آپریل سال 1980 درگذشت. جسد آلفرد هیچکاک به خواسته خودش سوزانده شد و چند هفته بعد خاکستر او را در اقیانوس آرام ریختند.