سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستارگان سینما

 

 

    41 حقیقت جالب درباره آلفرد هیچکاک، سلطان دلهره سینمای کلاسیک (بخش اول)

 

آلفرد هیچکاک یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان در تاریخ سینما بود. کارهای آلفرد هیچکاک باعث شد تا بسیاری از هنرمندان بعد از او تحت تاثیر کارهایش قرار بگیرند. او نه تنها برای فیلم هایی که در دهه 1950 میلادی می ساخت مشهور شده بود؛ بلکه بخش عمده ای از معروفیتش به دلیل یکی از برنامه های معروف به نام "آلفرد هیچکاک تقدیم می کند" بود. حتی شیوه فیلم سازی فیلم های او توسط نسل های بعدی فیلمسازان مورد تقلید قرار گرفت. البته او در زندگی خصوصیش هم شخصیت جالبی داشت. در صورتی که شما مشتاق هستید تا درباره شخصیت جالب هیچکاک مطالبی بدانید، این پست برای شماست!

 

1) او در مغازه خواربارفروشی خانواده اش به دنیا آمد! 

آلفرد هیچکاک کوچک ترین فرزند از خانواده پنج نفری ویلیام هیچکاک و اما جین هیچکاک بودو او در تاریخ 13 آگوست 1899 در انگلستان زاده شد. جالب اینجاست که به جای اینکه در بیمارستان به دنیا آمده باشد؛ در مغازه خواربارفروشی خانواده اش به دنیا آمد!


2) در سال 1940 دو تا از فیلم های هیچکاک نامزد دریافت جایزه اسکار شدند

آلفرد هیچکاک یکی از 10 کارگردانی است که 2 تا از فیلم هایش در یک سال برای برای جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد شوند. این اتفاق در سال 1940 افتاد و در نهایت یکی از این فیلم ها به نام فیلم ربکا جایزه را گرفت.


3) او در جوانی با تماشای فیلم های چارلی چاپلین مجذوب سینما شد

هیچکاک برای اولین بار هنگامی که یک مرد جوان بود مجذوب سینما شد. در آن زمان او فیلم های چارلی چاپلین را نگاه می کرد. در همان زمان بود که او کم کم تصمیم گرفت تا به شکل خلاقانه ای بنویسد. بنابراین از سال 1919 شروع به نوشتن داستان های کوتاه و جذاب کرد که این داستان ها در مجلات چاپ می شدند.


4) او هم در دوران فیلم های صامت و هم در دوران فیلم های باصدا کار کرده است

آلفرد هیچکاک این موقعیت را داشت که هم در دوران فیلم های صامت کار کند و هم در دوران فیلم های باصدا. در حقیقت اولین فیلم باصدایی که در کشور انگلستان به نمایش درآمد، یکی از فیلم های آلفرد هیچکاک بود. این اتفاق 2 سال بعد از اینکه فیلم "خواننده جاز" در سال 1929 به عنوان اولین فیلم باصدا در تاریخ آمریکا به نمایش درآمده بود افتاد. در آن زمان این اتفاق یک اتفاق شگفت انگیز بود!


5) او قبل از بسیاری از مردم از اهمیت "اورانیوم" باخبر بود!

در سال 1946 آلفرد هیچکاک فیلمی با شرکت کری گرنت ساخت که داستان آن از این قرار است که عده ای از نازی ها به دنبال منابع اورانیوم می باشند. نکته جالب اینجاست که در آن زمان کسی از اهمیت اورانیوم باخبر نبود و تنها دولت ها این موضوع را می دانستند. بنابراین آلفرد هیچکاک توسط FBI دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت و در این بازجویی از او سوال شد که از کجا می دانسته که اورانیوم به این میزان ارزش دارد؟ او توانست برای کارش دلیل هایی قانع کننده بیاورند و نهایتا بعد از مدتی او را آزاد کردند.


6) هیچکاک یکی از بهترین فیلم نامه نویس هایش را در جوانی و در آلمان ملاقات کرد

در سال 1924، آلفرد هیچکاک مشغول کار در یک شرکت فیلمسازی در بریتانیا بود که در آن زمان مجبور شد تا به آلمان برود برای اینکه بر روی دو تا از پروژه هایی که در آن جا انجام می دادند کار کند. در طول زمانی که او به آلمان رفته بود، او با یک نویسنده ای به نام "مورنا" برخورد کرد که این نویسنده بعدها تبدیل به فیلم نامه نویس اصلی کبسیاری از کارهایش شد. او بعدها بیان کرد که مورنا همواره یکی از استادان او بوده است که به او یاد داده است که چگونه می توان یک داستان را بدون بیان حتی یک کلمه بیان کرد!


7) آلفرد هیچکاک مدت ها قبل از جیمز کامرون قرار بود فیلم "تایتانیک" را بسازد!

هنگامی که هیچکاک بعد از اینکه با یکی از نویسنده های مهم آن زمان به نام دیوید او. سلزنیک یک قرارداد کاری امضا کرد به هالیوود آمد؛ از او خواسته شد تا فیلمی درباره کشتی تایتانیک بسازد. البته سلزنیک بعدا تصمیم گرفت تا پروژه را کنسل کنند. یکی از مهم ترین دلایل آنها این بود که نمی توانستند کشتی پیدا کنند و آن را غرق کنند! البته گفته می شود که این فیلم به این دلیل کنسل شد که آن زمان زمان جنگ جهانی بود و در آن زمان مقامات بریتانایی دوست نداشتند تا فیلمی در رابطه با یک حادثه دریایی ساخته شود!


8) آلفرد هیچکاک در دوران جنگ به مهندسان کشورش در ساخت تجهیزات جنگی کمک می کرده است

در سال 1917 با شدت گرفتن جنگ جهانی اول، از آن جایی که آلفرد هیچکاک برای اینکه در جنگ ثبت نام کند خیلی جوان بود؛ به او پیشنهاد شد که به جای اینکه به جبه ها برود و جنگ کند در کشور خودش بماند و کارهای مهندسی مرتبط با ساخت تجهیزات جنگی را با کمک مهندسان دیگر بریتانیایی انجام دهد. در نتیجه، هیچکاک به مهندسان جنگی پیوست و سعی کرد تا با آنها همکاری داشته باشد.


9) بیشتر معروفیت آلفرد هیچکاک در برنامه "آلفرد هیچکاک تقدیم می کند" بود

با اینکه آلفرد هیچکاک قبل از شروع کردن برنامه معروفش به نام "آلفرد هیچکاک تقدیم می کند" یک کارگردان بسیار ماهر بود که فیلم های بسیار پرفروشی ساخته بود ولی معروفیت جهانیش زمانی به سراغش آمد که او در برنامه تلویزیونی "آلفرد هیچکاک تقدیم می کند" به ایفای نقش می پرداخت. این برنامه تلویزیونی به مدت 10 سال (از سال 1955 تا سال 1965) پخش می شد.


10) هیچکاک هرگز اسکار نگرفت!

آلفرد هیچکاک در طول زندگیش نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شد (که همه آنها برای بهترین کارگردانی بودند) فیلم هایی که او برای کارگردانی آنها نامزد دریافت جایزه اسکا شد فیلم های ربکا، قایق زندگی، طلسم شده، پنجره عقبی و روانی بودند. البته هیچکاک هیچ کدام از این جوایز را دریافت نکرد. او تنها در سال 1968 یک جایزه به نام جایزه "یک عمر دستاوردهای هنری" را به عنوان جایزه افتخاری دریافت کرد.


11) او از 14 سالگی مجبور شده بود کار کند!

در سال 1914، پدر بیمار آلفرد هیچکاک بعد از یک مبارزه طولانی مدت با بیماری مربوط به کلیه درگذشت. در آن زمان او که در آن زمان نوجوانی بیش نبود، تنها کسی بود که با پدر و مادرش زندگی می کرد (چون خواهر و برادرهای دیگرش رفته بودند) از این رو برای اینکه مادرش را مورد حمایت قرار دهد به عنوان یک تکنیکین مشغول به کار شد. او مجبور شد تا در آن دوران علاوه بر اینکه درس بخواند، کار هم بکند. او علاوه بر درس خواندن و کار کردن، به کلاس های شبانه هم می رفت و در این کلاس ها اقتصاد و هنر می خواند.


12) آلفرد هیچکاک در دوران جنگ جهانی دوم به آمریکا آمد

در طول جنگ جهانی دوم، آلفرد هیچکاک کار فیلمسازی را رها کرد و تصمیم گرفت تا به دنیای هالیوود برود. او در سال 1955 تبدیل به یک شهروند ایالات متحده آمریکا شد.


13) "دیوید او سلزنیک" راه او را به دنیای هالیوود باز کرد

با ملاقات با تهیه کننده ای به نام دیوید او سلزنیک بود که توانست راهش را به هالیوود باز کند. داستان از این قرار بود که دیوید او سلزنیک برای خودش به تازگی یک شرکت فیلم سازی تازه ای تاسیس کرده بود و حتی یکی از فیلم های آلفرد هیچکاک را هم ندیده بود. ولی از آن جایی که آوازه هیچکاک در کشور انگلستان پیچیده بود، او تصمیم گرفت تا با هیچکاک یک قرارداد "چهارفیلمه" ببندد. به این معنی که آلفرد هیچکاک و دیوید او سلزنیک با هم در چهار فیلم همکاری داشته باشند.

14) رابطه هیچکاک با دیوید او سلزنیک بعد از مدت کوتاهی خراب شد!

با وجودی که هم هیچکاک و هم دیوید او سلزنیک نسبت به هم و کار کردن با هم علاقه زیادی نشان می دادند، ولی طولی نکشید که رابطه میان این دو خراب شد. در حقیقت اولین فیلمی که آنها با هم ایجاد کردند (که نامش ربکا بود) تحت تاثیر روابط بد این دو با هم قرار گرفت و باعث شد تا ضررهای قابل توجهی به فیلم واقع شود. روابط این دو به حدی با هم بد شد که حتی این قرارداد چهارفیلمه ای را که با هم گذاشته بودند تمام نکردند و آخرین فیلمی که با هم آن را تولید کردند هم فیلمی بود که تبدیل به یک شکست در باکس آفیس گردید!


15) آلفرد هیچکاک دچار اضافه وزن بود!

آلفرد هیچکاک مرد چاقی بود که در دهه 1930 در چاق ترین وضعیت خودش قرار داشت. در آن زمان، وزن او بیشتر از 300 پوند بود! او تصمیم گرفت تا کمی وزن کم کند و در نهایت در سال های 1950 وزنش را کمتر کرد. ولی متاسفانه تا آخر عمرش مجبور به مبارزه کردن با این مشکل اضافه وزن بود ولی با این وجود هرگز دیگر وزنش مانند سال های دهه 1930 افزایش پیدا نکرد!


16) او و همسرش تا پایان عمر با هم ماندند!

آلفرد هیچکاک در سال 1923 و هنگامی که داشت بر روی یکی از فیلم هایش کار می کرد با همرش آشنا شد. این دو در تاریخ دوم دسامبر سال 1926 با هم ازدواج کردند و تا زمان مرگ آلفرد هیچکاک با هم ماندند.


17) فیلم "مقصد خیالی" یکی از اولین فیلم هایی بود که آلفرد هیچکاک را تحت تاثیر قرار داد

در یکی از مصاحبه ها از او پرسیده شد که اولین فیلمی که او را تحت تاثیر قرار داده است چه فیلمی است و او فیلم مقصد خیالی را به عنوان اولین فیلمی که او را تحت تاثیر قرار داده است معرفی کرد.


18) هیچکاک روابطش با همکارانش را تبدیل به دلخوری های شخصی می کرد!

یکی از مثال های بارزی که نشان می دهد که هیچکاک روابط کاری ناموفقی که با دیگران داشت را همیشه تبدیل به خصومت های شخصی با آنها می کرد، رابطه ای بود که او با دیوید او سلزنیک داشت که از آن جایی که بعد از مدتی این دو نتوانستند تا با هم همکاری داشته باشند؛ او این موضوع را تبدیل به یک مشکل شخصی با این فرد کرد و بعد از مدتی حتی او در یکی از فیلم های بعدیش نقش یک فرد قاتل روانی را به فردی داد که این فرد شباهت بسیار زیادی با دیوید او سلزنیک داشت! هیچکاک حتی تصمیم گرفت که این فردی که در فیلم به عنوان قاتل روانی نقش بازی می کند دقیقا همان عینکی را بزند که دیوید او سلزنیک همیشه می زد!


19) هیچکاک یک بار به عنوان کارگردان ناظر فیلمی مستند درباره جنایات نازی ها در جنگ جهانی انتخاب شد!

در سال 1945، قرار شد تا یک فیلم مستندی ساخته شود که در آن جنایت هایی که نازی ها انجام داده بودند به تصویر کشیده شود. این فیلم مخصوصا می خواست تا جنایت های آنها را در اردوگاه هایی که داشتند به تصویر بکشد. قرار شد که واحدهای فیلم برداری از کشورهای مختلف اروپایی از جمله کشور فرانسه و کشور انگلستان و همچنین واحدهای اروپایی از کشور ایالات متحده در این فیلم حضور داشته باشند. شاید برای شما جالب باشد که آلفرد هیچکاک را به عنوان کارگردانی که قرار است بر کار کارگردانان دیگر نظارت داشته باشد انتخاب کردند! البته فیلم هرگز کامل نشد و علت آن هم شروع شدن جنگ سرد بود!


20) آلفرد هیچکاک در دالان شهرت هالیوود به جای یک ستاره دو ستاره دارد!

در حقیقت آلفرد هیچکاک بر خلاف سلبریتی های دیگر در دالان شهرت هالیوود دارای دو ستاره می باشد. یکی از این ستاره ها برای کارهایی بوده است که در سینما انجام داده است و ستاره دیگر نیز برای فعالیت هایی بوده است که در زمینه برنامه های تلویزیونی انجام داده است.